Mediálna výchova potrebuje jednotu

Autor: Miroslava Gregová | 14.8.2011 o 8:40 | Karma článku: 3,90 | Prečítané:  1123x

Mediálna výchova je pojmom, ktorý sa posledných pár rokov spomína stále častejšie. Hovoria o ňom pedagógovia, mediálni experti, psychológovia... Nebolo to tak dávno, kedy pri zadaní „mediálna výchova“ v internetovom vyhľadávači v slovenskom jazyku nenašlo viac odkazov, ako je možné spočítať na oboch rukách. V súčasnosti je tých odkazov na odborné aj popularizačné články nespočetne veľa. Množstvo študentov, doktorandov, odborných asistentov, vedeckých pracovníkov, ale aj ľudí z neziskového sektora a regionálneho školstva, sa vyjadruje k otázke mediálnej výchovy. Každý z nich sa snaží na svojom pôsobisku zmenšiť alarmujúci stav, ktorý sa na Slovensku v mediálnej výchove nachádza.

V európskom kontexte patríme ku krajinám, ktoré majú čo doháňať, aby sa vyrovnali krajinám, v ktorých mediálna výchova je etablovaná do  školského systému. Čo je však smutné je fakt, že aj z krajín V4 sme na štvrtom mieste. V čom je najväčší problém toho, aby u nás mediálna výchova zaznamenala konečne badateľný nárast?

Rada Európy a Európska únia považujú mediálnu výchovu v tejto informačnej spoločnosti za podstatnú a potrebnú v každej členskej krajine. Na základe záväzných dokumentov týchto inštitúcii sme sa ako krajina zaviazali, že mediálnu výchovu budeme rozvíjať. Na základe tejto potreby bolo Ministerstvo kultúry SR poverené vytvorením „Koncepcie mediálnej výchovy“ /http://www.culture.gov.sk/media-audiovizia/koncepcia-medialnej-vychovy/. Táto koncepcia vznikla koncom roka 2009. Pojednáva hlavne o tom, čo sa zatiaľ na Slovensku v oblasti mediálnej výchovy deje a čo by sa malo diať. Ak by sme to mali laicky zhrnúť, tak deje sa práve to, že si každý robí mediálnu výchovu po svojom ako najlepšie vie a v rámci kompetencií, ktoré daný človek má. Čo by sa malo diať, je založenie Centra mediálnej výchovy pod Ministerstvom kultúry SR. Jeho založenie bolo podľa koncepcie naplánované na 1.1.2011. Na otázku, prečo takého centrum ani po ôsmych mesiacoch stále nefunguje, zaznela z ministerstva jednoduchá odpoveď – nie sú financie.

A tak sa naďalej na Slovensku vyvíja mediálna výchova smerom, ktorý jej podľa môjho názoru viac škodí ako pomáha. Každý, komu táto otázka nie je ľahostajná, sa snaží, ale tým pádom sa u nás  vyvíja mnoho smerov a tlakov a možností. Všetky slabé a žiaden nie dostatočne rozvinutý.

Aké sú vlastne naše možnosti? Nastáva čas, kedy by sme sa mali zjednotiť a začať sa venovať jednej ceste, ktorá bude viesť k úspešnému koncu. Tým koncom by malo byť zosystematizovanie mediálnej výchovy u nás. Pripomeňme si, že posledné dva školské roky sú školy povinné zabezpečiť mediálnu výchovu. Ako si ju zabezpečia, je v ich kompetencii. Mnoho učiteľov je z toho zúfalých, mnohé školy si to vykazujú ako samostatný voliteľný predmet, niekto to chápe ako exkurziu do média, niektoré školy si zaplatia pár hodinové kurzy pre žiakov a pod.

A čo by bolo naozaj potrebné? Je potrebné nájsť prienik v názoroch,  akým  spôsobom mládeži podať informácie a zvyšovať ich mediálnu gramotnosť. Možností sú nasledujúce:

-          Nechať mediálnu výchovu na neziskovom sektore, ktorý sa aj v súčasnosti snaží pokrývať čo najširšie spektrum mládeže a svojimi kurzami u nich zvyšovať mediálnu gramotnosť. Samozrejme, aj v tomto smere je potrebné vytvoriť systém a akúsi inštitucionálnu podporu.

-          Zaviesť mediálnu výchovu ako samostatný predmet minimálne v niektorom z ročníkov na druhom stupni základných škôl. Samozrejme, bolo by potrebné, aby sa mediálna gramotnosť hravou formou zvyšovala už v skoršom veku. Je však otázne, či je možné a efektívne, aby mladšie deti mali nárast počtu predmetov. Poprípade či je možné to riešiť prepojením s neziskovým sektorom, ktorý by hravou formou mohol viesť kurzy pre materské školy a prvé stupne základných škôl.

-          Nechať mládeži, žiakom a študentom rovnaký počet predmetov a mediálnu výchovu zaviesť ako prierezový predmet. V tom prípade je potrebné, aby sa študenti učiteľských smerov hlavne v predmetoch: slovenský jazyk a literatúra, dejepis, etická výchova, náuka o spoločnosti a výtvarná výchova učili už počas svojho štúdia aj mediálnu výchovu, aby ju vedeli so svojim predmetom prepojiť. Táto cesta sa zdá byť najjednoduchšia a najschodnejšia. Na druhej strane, je potrebné tu myslieť na to, že pokiaľ nie je konkrétny človek zodpovedný za zvýšenie mediálnej gramotnosti, a zodpovednosť sa delí medzi viacerých pedagógov, tak na Slovensku platí „ak sú zodpovední všetci, tak nie je zodpovední nikto“.

-          Zaviesť mediálnu výchovu ako súčasť jediného predmetu a to slovenského jazyka a literatúry. Na jednej strane by sa nezvyšoval počet predmetov, na druhej strane by sa zodpovednosť nerozptyľovala medzi viacerých pedagógov. Čo je však najpodstatnejšie, materinský jazyk s mediálnou výchovou priamo súvisí a sú úzko prepojené. Slovenský jazyk a literatúra je o náuke k jazyku, komunikačných schopnostiach a analyzovaní literárnych diel. Mediálna výchova je o náuke k jazyku, komunikačných schopnostiach a analyzovaní akýchkoľvek mediálnych diel. Dalo by sa veľmi zjednodušene povedať, že mediálna výchova, ak by sa stala súčasťou slovenského jazyka a literatúry, tento predmet by sa stal modernejší a pre deti, žiakov, študentov možno aj atraktívnejší.

Čo odborník, to iný názor. V každom prípade je potrebné nielen očakávať, kedy bude dosť finančných prostriedkov, aby sme sa na poli zvyšovania mediálnej gramotnosť pohli viac smerom k jednotnému systému. Bolo by potrebné vyvolať túto diskusiu čo najskôr.

Prvú správu o stave mediálnej výchovy na Slovensku budeme ako krajina podávať Európskej únii v roku 2013 a potom pravidelne každé tri roky. Bolo by krásne vidieť, že nie sme na chvoste európskych krajín. Ide totiž o otázku, ktorá je dôležitá z pohľadu vývinu našich detí. Čítať mediálne obsahy sa stáva rovnako dôležité ako znalosť čítať vôbec. Nemôžeme sa uspokojiť s pocitom, že v tomto okamihu sme väčšina Slovákov mediálnymi analfabetmi.....

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?